dinsdag, augustus 31, 2004

Foto: Dillen doet de Hitlergroet


De groet van Dillen Posted by Hello

Deze foto van Karel Dillen is vrij wijdverspreid over het internet. 'Hij is nogal wazig' denkt U misschien. Zou hij echt zijn? Geen nood: Dillen geeft in zijn boek(je) 'Wij, marginalen' zelf het antwoord.

Het waren jaren dat wij te Diksmuide en elders, zoals bijvoorbeeld op het reeds eerder genoemde Zangfeest van Gent, de gewoonte hadden tijdens het zingen van de Vlaamse Leeuw de rechterarm te strekken. (Ik herinner me een Dosfelherdenking in de Gruterzaal te Antwerpen. Ik zat naast pater Stracke. Bij het zingen van de Vlaamse Leeuw strekte ook hij de arm.) Ik kan me levendig voorstellen dat de journalisten van dienst van De Morgen en Humo en hun bovenmoerdijkse dubbelgangers gewoon kwijlen bij de gedachte een foto te bemachtigen. Ik zal ze maar dadelijk geruststellen: ze bestaat. Het moet niet altijd Daels (Paul, niet Frans) zijn in 't zwart. Alleen dateert mijn foto van na 1945.

Geef ik nu toe een verschrikkelijk nazistisch monster te zijn? Helemaal niet. Als ik ontken zal men dan over uitvluchten spreken? En dan! Mij gaat het om de waarheid. De waarheid van vandaag en die van toen. Eén waarheid. Die gestrekte arm van toen had geen ideologische inhoud, was geen verderzetten van een afgesloten verleden, betekende geen Hitler-aanbidding. Het was gewoon een rebellengeste, een uitdaging, een zich niet neerleggen bij een Vlaamse Beweging van de lauwheid en de makheid, een zich niet neerleggen bij een Vlaamse Beweging welke voorgoed een C.V.P.-keurslijf moest dragen. Wanneer we wat later inzagen dat men die gestrekte arm inderdaad boosaardig kon interpreteren - en met de boosaardige interpretatie staat men steeds klaar om er de nationalisten mee om de oren te slaan - lieten we die gestrekte arm voorgoed vallen. We lieten die arm vallen, principieel en tactisch, tactisch en principieel.

Maar vandaag ben ik er nog altijd niet beschaamd om...


De groet die staat voor de grootste genocide ooit, de groet die staat voor de grootste oorlog in de geschiedenis van de mensheid, die groet deed Karel Dillen ... om te rebelleren. Met het nazisme had het niets te maken. En geef toe: hij ziet er toch uit als een echte rebel!

Referentie: Karel Dillen, Wij, marginalen, Antwerpse media uitgaven, Antwerpen, 1987, 47 p. (de referentie vindt U terug op p. 24) ISBN: 90-71-290-026

19 Comments:

At 8 januari 2005 17:16, Anonymous Anoniem said...

Och arme. Spreek ons over André Leysen

 
At 22 juli 2005 22:29, Anonymous Van Cuijk said...

Dit hoeft helemaal niet de Hitlergroet te zijn! Er waren indertijd vele autoritaire en nationalistische organisaties die deze groet uitbrachten. Denk bijvoorbeeld aan het Verdinaso van Joris van Severen: niet nationaal-socialistisch, maar wel autoritair en antidemocratisch. Heel gewoon, indertijd, als je aan een organisatie behoorde die een ommezwaai in het land wilde teweegbrengen zonder links te zijn.

Dat iemand zo'n groet uitbrengt heeft eerder te maken met de traditie waarbinnen hij of zij staat. Tot ver in de jaren zeventig hieven de Spanjaarden massaal de rechterarm bij het begroeten van generaal Franco Dat was geen hitlergroet, maar gewoon de heilgroet, zoals die gebruikelijk was bij, nogmaals, talloze autoritaire bewegingen.

Ken Uw geschiedenis.

 
At 12 augustus 2005 13:13, Blogger simon said...

Beste Van Cuijk, u leest er beter zelf uw geschiedenisboeken nog eens op na. Verdinaso staat voor Verbond van Dietsche Nationaal - Socialisten. Beweren dat de aanhangers van deze partij (waaronder dillen) geen nationaal socialisten waren is uiteraard ridicuul. Varkens als van severen en dillen zijn altijd fascisten gebleven, net als de leden van het VNV (vlaams nationaal verbond) en deze 2 partijen liggen aan de basis van het hedendaagse VB. U heeft gelijk wanneer u stelt dat deze groet te maken heeft met de traditie waarin men staat. Franco was een fascist meneer Van Cuijck, joris van severen en karel dillen behoren ook tot deze strekking termieten, net zoals de VB-top van vandaag (er bestaan gelijkaardige foto's van FDW). Alvorens u dus op een vlaams-nationalistische manifestatie, zangfeest of bedevaart - of in de beslotenheid van uw huiskamer, het maakt mij niet uit - vanuit een nostalgische bui de spieren in uw rechterarm voelt samentrekken, onthou dan dat dit niet "heel gewoon" of simpelweg rebellerend is. Het is een uiting van het fascistische gedachtengoed, en laat mij er u nog eens aan herinneren (aangezien u er blijkbaar een nogal verwarde visie op de geschiedenis op nahoudt) : deze ideologie betekende voor miljoenen mensen een afschuwelijke dood, voor Europa een bijna-fatale economische kater en voor mensen als siegfried verbeke, karel dillen en iedereen die vandaag de dag zonder scrupules dit wangebaar nog maakt - triestig genoeg - een aanvaardbare politieke strekking voor de toekomst. Ken u geschiedenis, meneer van cuijk, en indien u ze wel degelijk kent: schaam u. Of probeer ten minste uzelf en anderen geen dingen wijs te maken.

 
At 12 augustus 2005 13:14, Blogger simon said...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

 
At 13 augustus 2005 17:18, Anonymous Anoniem said...

correctie: verdinaso staat voor Verbond der Diets Nationaal-SOLIDARISTEN.
en VB is inderdaad op deze ideologie voort gegaan. Daarom is het solidarisme nog altijd een van de pijlers van het VB.
In ons land zijn er echter andere partijen die verderfelijke ideologien als socialisme en communisme aanhangen.
Dit soort krapul dat openlijk T-shirts draagt van massa-moordenaars als Che-Guevara en Mao wordt daarvoor niet bevooroordeeld. Ik vraag mij af waarom.

 
At 20 augustus 2005 10:42, Anonymous Hendrik De Leeuw said...

Was Ernesto Che-Guevara een massamoordenaar? Dat moet je mij maar eens uitleggen. IK zie wel niet in hoe. Het communistische Cuba heeft zich bij mijn weten noit aan massamoord of genocide bezondigd. Che-Guevara niet verwarren met Stalin, hé! ;-)

 
At 5 oktober 2005 08:52, Blogger Clickbank Mall said...

AGILA - Die Krankenkasse für Hunde und Katzen. www.agila.de

 
At 26 oktober 2005 00:29, Blogger Hunt and Fish said...

Great post, I enjoyed reading it.

Adding you to favorites, Ill have to come back and read it again later.

 
At 26 oktober 2005 03:06, Blogger Basket said...

Bon jour. Le temps amer que je vois.

Chercher le temps et quelques comment terrien ici.

Blog agréable.

Je devrai revenir plus tard.

 
At 3 november 2005 14:57, Blogger Hunt and Fish said...

Good post

 
At 8 november 2005 12:54, Anonymous Freaky Niki said...

Het racistisch gedeelte van het nazisme deugt uiteraard niet en ze zijn verantwoordelijk voor grootschalige genocide , MAAR het zijn wel de communisten die het op dat vlak nog grover gespeeld hebben , trouwens ook zonder racist te zijn mag je niet blind zijn voor culturele verschillen
die wel degelijk een probleem zijn , een beperkte hoeveelheid immigranten van gelijk welke afkomst die zich aanpassen en opgaan in de autochtone bevolking is voor mij geen enkel probleem , maar grote hoeveelheden die hier gewoon stukken inpalmen en zich niet aanpassen worden wel een probleem , hoe denk je dat de etnische problemen in Joegoslavie ontstaan zijn , het is net om dit te voorkomen dat je enkel een beperkte en gecontroleerde immigratie mag toelaten.
Ik ben het op veel vlakken oneens met het Vlaams Belang , maar de regerende partijen blijven zo verdomd naief zowel op het vlak van migratie als qua aanpak van de criminaliteit dat ik geen andere keuze zie dan voor hen te stemmen , trouwens hen programma vind ik niet racistisch (al vermoed ik dat er wel een aantal minder frisse elementen in hen partijbestuur zitten)
Indien er iemand een alternatieve partij met een realistische aanpak van criminaliteit , migratie enz... kan aanreiken zal ik daar met plezier op stemmen.

 
At 10 december 2005 23:49, Anonymous Anoniem said...

@Freaky Niki


maar grote hoeveelheden die hier gewoon stukken inpalmen en zich niet aanpassen worden wel een probleem , hoe denk je dat de etnische problemen in Joegoslavie ontstaan zijn


Euh...
Ik hoop niet dat je dat serieus meent he? In Joegoslavie vochten _volkeren_ tegen mekaar. Dat zijn geen migranten die daar zich zijn komen vestigen he! Dat zijn de restanten van 't Ottomaanse rijk.




Het racistisch gedeelte van het nazisme deugt uiteraard niet en ze zijn verantwoordelijk voor grootschalige genocide , MAAR het zijn wel de communisten die het op dat vlak nog grover gespeeld hebben

En wat aan 't nazisme deugt volgens u dan wel?? Het afmaken van mensen met een handicap???? Een dictatuur inrichten in heel Europa??

En ga je dan de genocide proberen goed te praten door te zeggen dat "de anderen" nog erger waren?



Ik ben het op veel vlakken oneens met het Vlaams Belang

De welke? Aan uw uitspraken te horen past ge perfect in zulke racistische partijen.

, maar de regerende partijen blijven zo verdomd naief zowel op het vlak van migratie als qua aanpak van de criminaliteit dat ik geen andere keuze zie dan voor hen te stemmen ,

En welke aanpak stel jij dan voor voor de criminaliteit?





trouwens hen programma vind ik niet racistisch

Ah, de Belgische rechters zijn zeker ook allemaal vuile linkse ratten dan? 15 jaar geleden twijfelde er niemand aan: iedereen _wist_ dat het Blok racistisch was, maar feitelijk maakte het niet uit aangezien ze toch amper stemmen haalden. Toen had de Vlaamse bevolking ook nog het fatsoen om racisme onmiddellijk en zonder twijfel als een bijzonder slechte zaak te bestempelen. Enkel het echte gespuis beschreef zichzelf als racist en stemde op partijen die zulke smerige ideologieen promoten en verspreiden. Dan is het een 5-tal jaren in geweest om racistisch te zijn, net zoals het plots bijzonder "cool" was om politieke correctheid te bestempelen als dwaas en idioot. En nu, na de uitspraak van een rechter over het racistisch zijn van 't Blok, beweert iedereen niet racistisch te zijn, hoewel zowat elke uitspraak stinkt van 't uitwalmende racisme.

Qua ethiek en moraal lijkt onze samenleving compleet te vervallen.

Ik hoop van harte dat de mensen die liggen te zagen over de vervelende migraten, zelf ooit eens dit land moeten verlaten, wegens politieke of economische redenen, en zelf ooit eens zullen ondervinden wat het betekent om je thuis te moeten verlaten, en in een compleet andere cultuur terecht te komen. Dat is op zichzelf al moeilijk genoeg. Er hoeft geen haat van de locale -door extreem rechtse partijen opgehitste- bevolking bij te komen.



(al vermoed ik dat er wel een aantal minder frisse elementen in hen partijbestuur zitten)

Vermoed je dat? Dat zou je moeten weten.


Indien er iemand een alternatieve partij met een realistische aanpak van criminaliteit , migratie enz... kan aanreiken zal ik daar met plezier op stemmen.

Denk je werkelijk dat _dat_ de problemen zijn in dit land? Of misschien de splitsing van 't land?

Wake up! Onze politieke beslissingen worden door de VS bepaald, en de gehele economie verhuist naar landen als China en India. DAAR zit een groot probleem in. Belgische bedrijven die hun vestigingen verschepen naar China,wegens de lage loonkost en producten terug naar hier verschepen. Hoe lang denk je dat dit nog kan duren, voordat de werkloosheid hier zo groot is dat men geen producten meer naar hier hoeft te verschepen??

Laat de migranten maar met rusten, zij zijn al de armste bevolkingsgroep in dit land. De echte problemen zitten elders.

Maar ja, de "wijzen" van 't Blok, die weten waar de problemen van dit land zitten he...

 
At 10 december 2005 23:53, Anonymous Anoniem said...

@ Van Cuijk

Dit hoeft helemaal niet de Hitlergroet te zijn!

Nee! Tuurlijk niet! En als je een skinheid met hakenkruis op de borst met opgeheven uitgestrekte hand ziet, hoeft dat ook uiteraard geen Hitlergroet te zijn! 't zou ook een persoon kunnen zijn, die toevallig graag een korte coup heeft, die ook nog eens interesse heeft voor Chinese symbolen en bovendien net makker wilde begroeten!


Ken Uw geschiedenis.
"Gebruik uw hersenen."

 
At 12 december 2005 14:10, Anonymous Anoniem said...

Ag nee mense,

Kom kyk bietjie hoe lyk Afrika. En nie as 'n toeris nie! Kom praat met die boere op die plase in Zimbabwe en Suid-Afrika. Dan sal julle almal anders dink oor immigrasie van volksvreemdes in julle land!

Barend Uys
Suid-Afrika

 
At 20 december 2005 15:26, Anonymous Diet Plans said...

Hello, just taking a break from the kids and was looking for diet plans information. I have found some good insights here. Keep up the good work. America needs to lose weight. I have a diet plans related site. It might interest you. Good luck!

 
At 1 juni 2006 18:41, Blogger cyril said...

http://www.ilivecam.sexpornhost.com

 
At 12 april 2008 19:37, Anonymous Anoniem said...

nog ff een klein opmerkingetje over die gast die beweert dat Joegoslavie niks met immigratie te maken heeft , Kosovo is nu voor het grootste deel bevolkt door etnische albanezen wiens voorouders in de tijd van het Ottomaanse rijk zich met steun van de turkse overheersers gevestigd hebben en uiteindelijk de oorspronkelijke grote meerderheid van serven verdrongen hebben. als dat geen migratie is weet ik het ook niet.

verder praat ik niks goed in verband met de genocides van de nazis , maar ik wou gewoon je ff alert maken dat de "sympathieke , idealische " linkse kant even grof over de schreef gegaan is (en nog steeds, kijk maar naar China ) maar dat dat blijkbaar geen reden is om het communisme te wantrouwen.
(pas op een echte idealistische communist is waarschijnlijk de beste mens die er rondloopt , maar het werkt wel niet he , de mens deugt er gewoon niet voor)

Verder vind ik idd dat het programma van het Vlaams Belang niet racistisch is , ik spreek dan ook enkel over hen huidige publieke programma en niet over wat ze eventueel voor zich houden.

Qua aanpak van criminaliteit : het zal nooit alles oplossen , maar verdomme : pak ze harder aan , en dat betekend niet noodzakelijk langere , maar wel hardere straffen met wat minder rechten en wat meer discipline , buitenlandse criminelen lachen met onze justitie en ik haal hier alleen maar "buitenlandse" aan omdat die mensen vaak al het gevangenissysteem van hen eigen land ervaren hebben , trouwen ook lokaal tuig heeft het niet zo slecht binnen onze gevangenis , kunnen ze lekker samen zitten met hen maten en een joint roken.

Men redeneert vaak dat mensen die eens een fout maken een tweede kans moeten krijgen , dat klopt mss wel , maar de meeste die dit soort fouten maken hebben het gewoon als een way of life aangenomen , er zijn er niet veel die éénmalig een stoot uitsteken , bijgevolg moet je je wetten niet maken voor de gewone mens maar voor het crapuul (en daar dan vooral niet te zacht op zijn , want de gewone mens die heeft gewoonlijk geen wetten nodig om zich te gedragen.

 
At 8 april 2013 15:23, Anonymous Anoniem said...

Υouг own ρoѕt has prоven uѕеful to myself.

It’s veгy informativе and
уou're naturally extremely educated in this area. You possess opened up our eyes in order to varying thoughts about this specific topic together with intriquing, notable and strong content.

Feel free to surf to my page ... Xanax
Here is my blog : Xanax

 
At 12 mei 2013 08:27, Anonymous Anoniem said...

Can you tell us more about this? I'd want to find out some additional information.

Look into my blog website

 

Een reactie plaatsen

<< Home